CZY PRZEDSZKOLAK MOŻE BEZPIECZNIE KORZYSTAĆ ZE SMARTFONA?

1.png

Wpływ korzystania z telefonu na dziecko

CZY PRZEDSZKOLAK MOŻE BEZPIECZNIE KORZYSTAĆ ZE SMARTFONA?

Dzieci poniżej drugiego roku życia nie powinny korzystać z telefonu, ponieważ może on zaburzać rozwój połączeń neuronalnych w mózgu. Nadmierny czas spędzany przed ekranem, w tym korzystanie z telefonu, ma negatywny wpływ również na starsze dzieci.

W dzisiejszym świecie technologii dzieci są w stanie przepaść na parę godzin z nosem w telefonie i potrafią swobodniej poruszać się w wirtualnym świecie niż niejeden dorosły. Tablety i telefony stały się nieodłącznym towarzyszem naszych pociech – to narzędzie nauki,
źródło rozrywki i nowoczesny „smoczek”. Ale czy zastanawiamy się nad konsekwencjami tak częstego korzystania z tych urządzeń? Co stanie się jeśli naszym pociechom przepadnie też dzieciństwo, a według naukowców,
również możliwość prawidłowego rozwoju?

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje, w Polsce aż 40% dwulatków i młodszych dzieci korzysta ze smartfona lub tabletu . Z kolei w najnowszym raporcie zrealizowanym na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej za 2022 rok prawie 10% rodziców przyznało się do wręczenia dziecku jego własnego telefonu komórkowego przed ukończeniem przez nie 6 lat . W raporcie NASK z 2021 r. deklarowało to 5,2% rodziców. Choć może się wydawać, że tablet lub telefon to zabawka jak każda inna, niektórzy naukowcy są odmiennego zdania. Podczas pierwszych kilku lat życia ludzki organizm rozwija się najintensywniej – dotyczy to również mózgu i zmysłów (np. zmysłu równowagi). Na przełomie drugiego i trzeciego roku życia, dziecko posiada najwięcej połączeń neuronalnych w swoim
życiu. W następnych latach okaże się, które z nich pozostaną, a które zanikną. Utrwalą się oczywiście połączenia najważniejsze, a więc te najbardziej wspierane przez bodźce płynące z otoczenia. Jeśli świat dziecka ograniczy się do małego szklanego ekranu, w jego mózgu utrwalą się ścieżki neuronalne dedykowane bodźcom płynącym z ekranu. Przedłużeniem tej logiki może być konkluzja, że zaniknąć mogą zaś te, odpowiedzialne za sprawność, zwinność, kreatywność, zdolności społeczne…

Nie brzmi to najlepiej, co? Aby mózg przedszkolaka mógł rozwijać się prawidłowo, potrzebuje bodźców i informacji dotykających wszystkich jego zmysłów. Kopanie piłki, układanie klocków, macanie trawy albo pnia drzewa, ale też kontakty z członkami rodziny i rówieśnikami kształtują ośrodkowy układ nerwowy, pozwalając dziecku osiągnąć pełnię możliwości. Dzieci uczą się dużo szybciej niż dorośli i dużo szybciej wpadają w uzależnienie. Dlatego tak ważne jest ustalenie i konsekwentne przestrzeganie zasad korzystania z tabletu i telefonu od najmłodszych lat. Zbyt duża ilość czasu spędzona na interakcji z urządzeniami cyfrowymi może prowadzić do problemów z koncentracją, agresji, zaburzeń snu, zaburzeń motoryki dużej, braku chęci i umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, a w dłuższej perspektywie prowadzić do pogorszenia jakości życia dziecka, a nawet wystąpienia objawów depresji.

Apelujemy do rodziców i opiekunów, aby byli świadomi tych zagrożeń i odpowiednio zarządzali czasem, jaki ich dzieci spędzają w cyfrowym świecie. Jak uczynić czas przedszkolaków spędzony ze smartfonem i tabletem cennym i przede wszystkim bezpiecznym?
Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • Pilnuj, aby Twoja pociecha nie patrzyła w ekran dłużej niż 15 minut jednorazowo. Przedszkolak nie powinien przebywać przy smartfonie dłużej niż godzina dziennie – a im krócej, tym lepiej.
  • Nie traktuj telefonu i tabletu jako formy nagrody. Promowanie tych urządzeń jako nagrody może zaszczepić w dziecku przekonanie, o ich szczególnej wartości.
  • Zalecane jest, aby najmłodsze dzieci nie miały codziennego kontaktu z mobilnymi urządzeniami. Alternatywą mogą być takie aktywności jak układanie klocków, kolorowanie lub czytanie książeczek.
  • Wspieraj odpowiednią higienę snu u swojego dziecka, nie udostępniając mu telefonu lub tabletu co najmniej dwie godziny przed pójściem spać.
  • Nigdy nie pozostawiaj przedszkolaka sam na sam ze smartfonem. Szczególnie jeśli urządzenie ma dostęp do internetu. Będzie Ci łatwiej monitorować, co dziecko ogląda, a także będziesz mógł porozmawiać z nim na temat tego, co widzi na ekranie.

PAMIĘTAJMY, że technologia to doskonałe narzędzie edukacyjne, ale powinno być używane z umiarem, zawsze pod nadzorem dorosłych i z odpowiednią równowagą między aktywnością online i offline. W przyszłości technologia będzie coraz bardziej obecna w życiu naszych dzieci. Dlatego już teraz musimy nauczyć je, jak bezpiecznie i mądrze korzystać z tych narzędzi, jednocześnie dbając o ich prawidłowy rozwój i zdrowie.

Przedszkole nr 7 w Puławach

24-100 Puławy

ul. C. K. Norwida 30

mp7@um.pulawy.pl

81 458 63 90

81 458 63 91

Powrót na początek strony