Samodzielny przedszkolak

Samodzielność dziecka - grafika - X. 2021.jpeg

„Mamo, Tato – ja sam/a” – samodzielność przedszkolaka

 

Samodzielność – garść faktów:

  • Potrzeba rozwojowa każdego człowieka
  • Jedna z podstawowych wartości kształtowanych w przedszkolu
  • Rozwija się etapami: z form prostych do bardziej złożonych

Przedszkolak sam szuka sposobów na swoją samodzielność. Chce przejmować inicjatywę, która czasem bywa blokowana przez….  nas – dorosłych. Możemy robić to w sposób bardziej lub mniej świadomy. Jak? Przez nasze działania i słowa:

  • „Jesteś jeszcze na to za mały….”
  • „Daj, zrobię to szybciej!”
  • „Zostaw bo zepsujesz!”
  • „Jak będziesz starszy, to Ci się uda.”
  • „Ile jeszcze będziesz to robił? Daj mi, będzie szybciej.”
  • „Zostaw, ubrudzisz się.”

Pomyślmy, czego uczy się wtedy dziecko? Otóż zaczyna wierzyć, że ktoś jest od niego lepszy, czy szybszy. Niestety, osłabia to jego inicjatywę i zapał.

Osłabienie tego dziecięcego zapału może przekładać się na wiele obszarów rozwoju dziecka, m.in.:

  • Obniża jego poczucie wartości
  • Ogranicza jego sprawczość
  • Zmniejsza wiarę w swoje umiejętności
  • Rozwija postawę wyuczonej bezradności.

Jak mogę wspierać samodzielność mojego dziecka?

  • Zapewnij dziecku czas wolny. Podczas zabawy swobodnej dziecko eksploruje, jest kreatywne, szuka i próbuje. Wówczas samo organizuje swój czas, według własnego pomysłu.
  • Dostarczaj rozwijających zabawek. Uwaga! Wcale nie chodzi o drogie hity sezonu. Świetnie sprawdzą się tu dobrze znane farby, plastelina, kolorowe patyczki, czy różnego rodzaju klocki. Będą też o wiele lepszym wyborem niż tablet, telefon czy komputer.
  • Modeluj zachowania pożądane. Dziecko to bystry obserwator – patrzy i chłonie wiedzę. Pokaż dziecku na jakich zachowaniach Ci zależy i ćwiczcie je razem.
  • Wspieraj dziecko w jego działaniach. Bądź cierpliwy, pozwól dziecku na błędy, pozostań obok, ale nie wyręczaj swojego dziecka. Maria Montessori świetnie zauważyła, że „każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju”.
  • Doceniaj wysiłki dziecka. Pochwal je, gdy podejmie próbę działania. Zauważ jego wysiłki i udziel konkretnych informacji. Zachęcaj do działania, szczególnie gdy jest niepewne swoich możliwości. Pokaż, że w niego wierzysz.

 

Bibliografia:

  1. Jędrzejowska, E. Samodzielność dzieci w wieku przedszkolnym. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
  2. Nijakowska, M. Samodzielność dzieci w wieku przedszkolnym–jak ją rozwijać?

Opracowała: Joanna Stępień

Przedszkole nr 7 w Puławach

24-100 Puławy

ul. C. K. Norwida 30

mp7@um.pulawy.pl

81 458 63 90

81 458 63 91

Powrót na początek strony