Kiedy do logopedy?
Kilka słów o mowie dziecka
Kiedy do logopedy?
Każdy rodzic chce by jego dziecko rozwijało się prawidłowo i w normach wiekowych. Płynny wzrost kompetencji i umiejętności językowych jest bardzo ważny bowiem każdy z etapów jest podstawą aby przejść dalej w tym rozwoju. Nie ma możliwości pominięcia, któregoś z nich. Dlatego do logopedy najlepiej udać się zawsze wtedy, kiedy coś nas niepokoi lub martwi. Nawet z małym dzieckiem. Choćby w celu konsultacji i drobnych wskazówek. Niekiedy może się okazać, że potrzebna jest większa pomoc specjalisty i wtedy logopeda określa obszary wsparcia dla dziecka. Także w sytuacji pomocy logopedycznej działa stara dobra zasada, że lepiej zapobiegać niż leczyć, więc im szybciej zareagujemy na trudności dziecka w obszarze językowym tym krótsza będzie terapia oraz lepszy efekt. Dlatego, drogi Rodzicu, skorzystaj z konsultacji logopedycznej, jeśli Twoje dziecko:
- skończyło 12 miesięcy, a nie wypowiada żadnych, najprostszych słów (typu: mama, tata, baba, bobo itd.),
- skończyło 24 miesiące, a nie łączy dwóch elementów razem (np.: mama am, bobo je, tata aaa (tata śpi) ) i/lub wypowiada tylko kilka słów,
- skończyło 3 rok życia, a jego mowa jest bardzo niezrozumiała dla otoczenia (często rozumiesz go tylko Ty , ewentualnie osoby, z którymi często przebywa),
- skończyło 3 rok życia, a zauważasz, że w wymowie zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: zamiast balon- palon, zamiast góra-kura,
- podczas mówienia wkłada język między zęby,
- wydaje Ci się, że cały czas mówi przez nos lub ma problemy ze słuchem,
- masz wątpliwości co do prawidłowej budowy jego narządów artykulacyjnych,
- skończyło 4 rok życia, a głoski s, z, c, dz wypowiada jako ś, ź, ć, dź (np.: sankisianki),
- skończyło 4 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz pierwszych prób wymowy głosek sz, rz, cz, dż,
- skończyło 5 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz prób wymowy głoski [r],
- jest już uczniem pierwszych klas szkoły podstawowej, a ma ogromne problemy z nauką czytania i pisania,
- podczas czytania myli litery podobne (P-B, A-Y), przestawia litery w wyrazie lub wyrazy w zdaniu, pomija elementy zdania.